Онлайн-покупки товарів або послуг можуть бути оманними. Від шахрайства не застрахований ніхто. Зустрічається подвійне списання коштів із рахунку або товар не було доставлено, чи є підробкою тощо. У цій статті ми розглянемо усі можливі випадки обманів. І розкажемо, що таке чарджбек та яким чином повернути свої кошти у разі обману.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяУніверсальний інструмент чарджбек
Деякі продавці інтернет-магазинів, автосервісу, готельних послуг, авіа- та з\д компаній, банків і інших організацій можуть виявитися несумлінними. Звичайно, втрачати свої гроші дуже неприємно. Однак є процедура, що дозволяє повернути кошти, втрачені обманним шляхом.
Чарджбек досить широко застосовується у зарубіжних країнах. На жаль, у нас в Україні ця послуга мало практикуються. Багато українських споживачів банківських продуктів узагалі не знають своїх прав.
Але ж перелік підстав для ініціювання процедури чарджбек офіційно закріплений у правилах платіжних систем. У них є свої внутрішні гайди, що передбачають ініціацію процедури чарджбек.
Здійснити поворотний платіж коштів за допомогою чарджбек цілком реально. Ця послуга дозволяє скасувати вчинену транзакцію через МастерКард (MasterCard), Віза (Visa), ПейПал (PayPal). Тобто обманутий клієнт у праві повернути свої гроші, якщо шахрайство відбулося у наступних ситуаціях:
- Від банку або фінансової організації.
- Від авіа-, з\д компанії.
- Від онлайн-магазину.
- Від фінансових пірамід.
- Від форекс-брокерів.
- Від готелю, у якому здійснювалася бронь номера або замовлялася послуга.
- Від фірми, що займається сервісом оренди автомобіля.
- Від інших опціонів, що надають послугу, за яку клієнт розрахувався карткою через вищезазначені платіжні системи.
Головна умова при цьому, якщо послуга або товар оплачувалися на рахунок банку юрособи із карти споживача. Таким чином, чарджбек є фактичним порятунком від аферистів у мережах. Дізнайтеся, як повернути свої гроші, які уже надійшли на картку шахрая.
Учасники процесу чарджбек
Для того, щоб повернути свої гроші, платнику, який зазнав фіаско, необхідні будуть докази. Це може бути листування із тим, хто обдурив заявника. Для розгляду конфлікту підійде листування у соціальних мережах, мессенждери або поштою.
Для повернення коштів підійде також договір, який, можливо, був укладений, і скріншоти. Учасниками опції чарджбек є 5 сторін:
- Власник карти, що перерахував кошти шахраю.
- Банк, у якому відкрито карту обманутого (ПриватБанк, Сбербанк, Альфа-Банк і т.д.)
- Наявність платіжних систем МастерКард або Віза.
- Фінустанова, у якій було відкрито рахунок юрособи-обманщика.
- Безпосередньо сама юрособа: авіа- або з\д компанія, інтернет-магазин, готель або інша організація, що стала постачальником шахрайських послуг або товарів.
Буває, що навіть у якості передоплати можна перерахувати шахраєві пристойну суму грошей, а потім «залишитися із носом». Для того, щоб на вашу карту повернулися гроші, потрібно зробити певні кроки.
Для опротестування здійсненої транзакції, варто скористатися чарджбеком. Система працюватиме за певних умов. Давайте про це більш детально і поговоримо.
Умови для повернення грошей
Чарджбек передбачає підготовку певної заяви щодо опису ситуації, що склалася. Процедура із повернення грошей буде позитивною, якщо ваш платіж здійснювався за допомогою введення номера карти, коду CVC/CVV. Але тільки не за допомогою чіпа або магнітної смуги.
Умовами для оформлення спеціалізованого чарджбек-сервісу є такі пункти:
- Отриманий продукт виявився підробкою.
- Списана із карти сума перевищує заявлену вартість послуги або товару.
- Якщо товар узагалі не був доставлений (іноді така ситуація трапляється і з замовленням товарів на відомому глобальному віртуальному торговому майданчику Аліекспресс).
- Отриманий продукт не відповідає тому, що було зазначено на веб-ресурсі.
- Списання грошей із карти за товар або послугу, які заявник не набував.
Якщо ви не згодні із здійсненою угодою, використовуйте чарджбек. Схема повернення грошей може здатися на перший погляд досить простою. Однак і тут обманутого покупця можуть очікувати певні нюанси.
Підводні камені системи чарджбек
Для того, щоб чарджбек почав діяти, споживачеві необхідно:
- Заповнити бланк заяви. Споживач може звернутися до банку-емітенту або на спеціалізований чарджбек-ресурс. Вам можуть надати шаблон, щоб оформити спецбланк або дозволять скласти заяву в довільній формі - залежить від банку-емітента.
- Надати докази щодо шахрайських дій у формі скринів листування у месенджерах або по електронній пошті, аудіозаписи розмов по телефону, договір і т.д. Звісно, чим більше заявник надасть доказів, тим більше шансів виграти процес.
- Розгляд питання співробітниками фінустанови. Направлення запиту на адресу платіжної системи.
- Блокування зазначеної суми на рахунку юрособи-афериста.
- Якщо результат прцесса - позитивний, обманутому споживачеві повернуть гроші на рахунок протягом місяця-двох. У крайньому випадку - чотирьох. Якщо ні, - заявлену суму розблокують. А заявник отримає відмову у чарджбек.
Головне при подачі заяви - простежити, щоб її прийняли та зареєстрували. Зверненню повинні привласнити певний номер. А також надати контакти підрозділу, де заявник зможе дізнатися актуальну інформацію щодо статусу запиту.
Часом не обійдеться і без підводних каменів. Відмова у чарджбек можлива, якщо:
- Заява: некоректність представленого документа (наприклад, використання нікнейма при реєстрації).
- Аргументи: у іншої сторони докази більш вагомі, ніж у потерпілого.
- Термін: оплата була здійснена більш, ніж 540 днів тому.
- Форма: оплата здійснювалася готівкою.
- Тип перекладу: за допомогою магнітної смуги або чіпа.
Не можна сказати, що українські банки беруться за такі справи із ентузіазмом.
Авіакомпанія не повертає гроші
Буває, що заява приймається. Однак позитивного результату в кінцевому підсумку немає. Наприклад, домогтися повернення коштів від авіакомпаній (Україна) досить складно.
Претензії потерпілого досить часто ігнорують. Клієнтам відмовляють у поверненні коштів, а причину не вказують. Своїм гірким досвідом постраждалі
Знайти вихід та повернути свої гроші не так-то просто. Однак можливо. І у разі, якщо вам не повернули заявлену суму, варто направити кілька скарг у різні інстанції (про них мова піде у наступному розділі). Тоді є варіант отримати відповідь із зазначенням порушень авіакомпанії. І обов'язково подати заяву у свій банк на оспорювання транзакції.
Постраждала особа має право відправляти листи у електронному вигляді. Ось тільки скарга повинна бути відсканована й підписана власноручно. У претензії раціонально посилатися на «Авіаційні правила України».
Є «Правила повітряних перевезень та обслуговування пасажирів і багажу», де йдеться й про «примусове повернення коштів за скасований рейс». У разі відмови авіакомпанії, його можна також відправити як доказ.
Відповіддю має послужити зафіксоване порушення, із яким варто іти у свій банк для подачі на чарджбек. Після цього і банк, і авіаслужба повинні будуть попрацювати над поверненням ваших грошей.
Послуга чарджбек - безкоштовна не тільки у випадках з'ясування суперечок із авіакомпанією, але й із іншими організаціями. Банк-емітент зобов'язаний розглянути заяву за спірною транзакцією та дати відповідь у встановлені терміни.
Повторне звернення, якщо результат негативний
Чарджбек - це дієвий спосіб спробувати повернути свої гроші. Але тільки, якщо ви стали жертвою чиєїсь несумлінності, відвертого обману або банальної техпомиллки із боку банку, платіжної системи або інтернет-магазину.
Як бачите, процес повернення грошей не такий уже й просто. Він трудомісткий, тому що наші банки не дуже охоче включаються у цей процес. Але якщо ви хочете отримати потрібний результат, не зупиняйтеся і прикладіть певні зусилля.
Витрати, які пов'язані з поверненням коштів за системою чарджбек, несе той, хто надавав послугу або продавав товар. Із його рахунку списується сума транзакції для повернення. І також штраф. До речі, штраф можна отримати й за помилкове звернення.
Способами впливу на банк для вирішення питання на користь заявника є:
- Написання досудової претензії на ім'я голови правління фінансової установи.
- Подача скарги до Національного банку України.
- Подача скарги до Державної споживінспекції. Є затверджена форма акту перевірок у сфері захисту прав споживачів.
- Звернення зі скаргою до платіжної системи заявника про недотримання їх правил.
- Звернення до регіональних ЗМІ, ву тому числі й у мережі інтернет для надання питанню суспільного характеру.
- Подача судового позову на банк.
Процедура чарджбек не закріплена законом. Це - своєрідне правило платіжних систем, із якими банк погоджується. У разі прийняття рішення не на користь заявника, його можна оскаржити. Останніми роками зустрічається судова практика із розгляду правомірності застосування процедури чарджбек.
Максимальний термін для опротестування транзакцій - 120 днів від дати отримання послуги/продукту. Тобто практично протягом 4-х місяців питання має бути розглянуто. Банк-емітент повинен передати дані відповідній платіжній системі, яка починає розгляд претензії.
У разі тиші терміном понад 60 днів від банку-емітента потрібно вимагати, щоб фінустанова надала інформацію щодо результатів розгляду звернення. Арбітражний термін (повторне звернення) розгляду заяви становить до 90 днів.
Фото