Питання отримання пенсії завжди було одним з найважливіших для суспільства, проте впродовж кількох останніх місяців це питання стає все актуальнішим. Тож не дивно, що все більше українців переймається майбутньою системою накопичень – саме про ці інновації все частіше говорить нині діючий Уряд. Коли має розпочатися цей процес, та що, по суті, він означатиме, дізнавалися Знай.ua.

Дискусія "Пенсійні накопичення: міфи та реальність"
Дискусія "Пенсійні накопичення: міфи та реальність"

Головне – вивести бізнес "з тіні"

За словами експертів, ці інновації не впали на нас "як сніг на голову".

"Перше – це Угода про асоціацію між Україною і Європейським союзом: є відповідний план заходів, що передбачає удосконалення системи пенсійно-накопичувального забезпечення. Друге – в передвиборчій програмі політичної партії "Слуга народу" чітко написано "впровадимо другий рівень державного пенсійного забезпечення". Першим кроком, передбаченим у затвердженому місяць тому, Указі президента про запровадження обов'язкової професійної накопичувальної пенсійної системи. І в Стратегії розвитку фінансового сектору України 2025 року, в розробці якій брали участь Нацбанк, Мінфін, регулятори системи, є запровадження другого рівня системи пенсійного забезпечення до кінця цього року", – зазначає експерт ГО "Мережа захисту національних інтересів "АНТС" Ярослав Сидорович.

Популярні новини зараз
Українці можуть залишитися без опалення та гарячої води: комунальники попередили про ризики Життя стане солодшим без цукру: в Україні супермаркети оновили ціни на сіль, майонез та кетчуп Дніпровська дівчина-хатико повернулася, але тепер вона нападає на людей Чому українцям необхідно заповідати майно вже зараз та як це зробити правильно
Показати ще

Як відзначає експерт, головне для якісної та безперебійної роботи даної системи пенсійного забезпечення – щоб головна фінансова система стала бездефіцитною. Но цього поки що зробити так і не вдалося.

"Одна з ключових проблем – це тіньова економіка. І це велика цифра – 1 трильйон 300 мільярдів гривень. І, якщо зменшити цю тіньову економіку з 31 % до 20 %, це буде точно бездефіцитний бюджет і у нас з'являться достатньо точні можливості для цільного розвитку пенсійної системи", – підкреслює експерт ГО "Мережа захисту національних інтересів "АНТС" Ярослав Сидорович.

Як відзначили спікери 45 % із загального фінансування пенсій в Україні – це саме державне фінансування. Саме цей показник є критичним для економічного розвитку.

"Мені зараз закидають багато експертів про те, щоб ми оздоровлювали вже існуючу систему за рахунок тіньової економіки, мігрантів і т.д. Але вже 20 років ми цим займаємося і 20 років ніхто не дав людям того стимулу, коли вони можуть і хотіли б легалізувати свої заробітні місця і заробітну плату. Якщо подивитися на приклад інших країн – як Польща чи Словаччина – там стимулом були саме накопичувальні пенсійні рахунки і медичне страхування. Ось ці 2 стимули, які допоможуть вивести бізнес з тіні", – наголошує міністр соціальної політики України Марина Лазебна.

Марина Лазебна, фото Facebook
Марина Лазебна, фото Facebook

Розгляд у першому читанні – не за горами: а як же безпека?

Що ж стосується, безпосередньо, винаходу безболісних і для державної системи, і для людей, кроків впровадження, то профільний міністр назвала один з основних порядків дій.

"Є законопроект № 2683. Так, ми до нього маємо певні зауваження, і в деякій мірі вони критичні. Разом з тим, ми готові до обговорення, ми відкриті і ми про них говоримо. Якщо доопрацювати цей законопроект, він може стати стартом до впровадження накопичувальної системи. Прем'єр-міністр зробив політичну заяву, що при впровадженні другого рівня, ми будемо давати навантаження на Фонд оплати праці і на людей. Ми це зробимо в межах єдиного соціального внеску і в межах тих внесків, які платять люди зі своєї заробітної плати", – відзначає міністр соціальної політики України Марина Лазебна.

Пенсіонери / фото: Pixabay
Пенсіонери / фото: Pixabay

Проте, інші експерти наполягають на чіткому виконанні обов'язкових передумов.

"Фінансовий ринок потребує суттєвого перепрофілювання – він має реформуватися і бути відповідним за стандартами і якістю фінансових інструментів до європейського рівня. Нам потрібно запровадження євродиректив, які дадуть можливість ефективного накопичення на майбутнє. А захист інвестицій є одним з головних елементів функціонування системи. Ми, як комісія, вступили до Світової організації регуляторів пенсійних систем, провели Gap-аналіз нашої системи – на жаль, його результати були невтішними. А саме цей показник і є головним маяком, який має бути досягнений до того, як другий рівень запрацює", – відзначає Голова Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку Тимур Хромаєв.

Тимур Хромаєв - фото polygraf.net
Тимур Хромаєв - фото polygraf.net

Тож, виходить, по суті, Україна й досі не має жодного гідного фінансового регулятора.

"Ми вже бачимо, що за останні 2-3 роки "Укрбуд", банк "Аркада" і десятки інших фактичних пірамід завдають дуже велику шкоду нашим співвітчизникам, виманюючи кошти і не даючи їх заощаджувати. Україна на разі не має фінансового регулятора. Якість розкриття, контроль – щось є, але це однозначно не відповідає тим стандартам, які нам потрібно мати, аби ефективно накопичувати і забезпечити поточний нагляд", – заявив Тимур Хромаєв.

Та, попри існуючі недоліки, профільний міністр Марина Лазебна повідомила, що днями Кабмін звернувся до Голови Верховної Ради, щоб законопроект № 2683 був розглянутий як невідкладний і прийнятий в першому читанні до кінця цього року.

А, власне, обговорення і процес внесення правок триватимуть до другого читання – щоб вже з 1 січня 2022 року ця система запрацювала.

Тож про подальший розвиток подій читайте на порталі Знай.ua.