В Україні сотні тисяч володарів автомобілів на європейських номерах, а також члени їх сімей — виявилися "ласим шматочком" для політиків. Народні депутати не залишають спроб постати перед ними у вигідному світлі, висуваючи все нові ініціативи щодо пільгового розмитнення авто зі вторинного ринку Європейського союзу.

Про питання "євроблях" в Україні пише Денис Лавнікевич для порталу dsnews.

Євробляхи, фото 33 канал
Євробляхи, фото 33 канал

Навесні 2020 року четверо депутатів внесли законопроєкт №3389 "Про внесення змін у Податковий кодекс України щодо спрощення умов ввезення на митну територію України транспортних засобів". Його головна ідея - переглянути ставки акцизного податку на автомобілі, а саме - вилучити з формули розрахунку коефіцієнт віку автомобіля (те, що так не подобалося "євробляхерам").

У пояснювальній записці до документу, зокрема, зазначається, що коефіцієнт віку у формулі ставить у нерівне становище громадян, які обрали більш бюджетні варіанти. Наприклад, вартість акцизу для автомобіля з дизельним двигуном 1,6 л віком до 12 років і вартістю 1500 євро становитиме 1440 євро, тобто тільки акциз становить майже 100% вартості авто (а ще потрібно сплатити ввізне мито та ПДВ).

Популярні новини зараз
Продасте за 8000 гривень: колекціонери влаштували полювання на особливі 5 копійок В Україні пенсії рахуватимуть за однією формулою: у кого виплати будуть більше 10 тисяч Чужі борги можуть стати вашою проблемою: "Нафтогаз" дивує українців "сюрпризами" Штрафи від 3,5 тисяч гривень: "Газмережі" попередили власників газових плит та колонок
Показати ще

Тоді як для автомобіля з таким же двигуном, але вартістю 10 тис. євро і віком у два роки розмір акцизу становитиме всього 240 євро, що становить лише 2,4% від вартості авто.

Євробляхи, Знай.ua
Євробляхи, Знай.ua

З одного боку, так "убивається" головний сенс диференційованих акцизів - перешкоджати захаращення України дешевими авторазвалюхами, "металобрухтом на колесах".

Однак депутати апелюють до соціальної справедливості: на їхню думку, нинішній підхід захищає більш платоспроможних українців і робить неможливою покупку бажаного автомобіля для громадянина, який може собі дозволити тільки дешеве авто. Ліквідація коефіцієнта віку у формулі розрахунку акцизу дозволить знизити середню вартість автомобілів в Україні в цілому, вважають автори законопроєкту №3389.

АвтоЄвроСила, мітинг євробляхерів - фото Знай.ua
АвтоЄвроСила, мітинг євробляхерів - фото Знай.ua

Цей законопроєкт так і загубився в надрах ВР: після 28 квітня про нього нічого не було чутно. Хоча самі "євробляхери" про нього пам'ятають - 4 червня вони організували під будівлею Кабміну акцію протесту під назвою "Затягування доступною розмитнення - СТОП!". Організатори акції "Авто Євро Сили" зажадали від уряду надати висновки щодо закону про доступне розмитнення для подальшого голосування в комітеті і Верховній Раді.

І 19 червня велика група депутатів (45 осіб) внесла до ВР законопроєкт №3704 про зміни в Податковий кодекс щодо структури акцизного податку. Його можна розглядати як чергову спробу "остаточного вирішення" питання про "євробляхах".

Цей документ не тільки змінює правила застосування акцизного податку, але і суттєво коригує сферу транспортного податку. Нагадаємо, що зараз її платять у розмірі 25 тис. грн на рік власники легковиків не старше п'яти років і ціною понад 375 мінзарплат (понад 1,77 млн грн у 2020-му).

Якщо законопроєкт №3704 приймуть, транспортний податок потрібно буде платити не тільки з легковиків, а з транспортних засобів взагалі. Це легкові автомобілі, мотоцикли, яхти та судна, човни моторні катери. Змінюються й інші умови.

АвтоЄвроСила, мітинг євробляхерів - фото Знай.ua
АвтоЄвроСила, мітинг євробляхерів - фото Знай.ua

Але для нас більш цікаво те, що законопроєктом передбачено пільги для власників "євроблях", які вже перебувають на території України. А саме: протягом 180 днів з дня набрання чинності цього закону вони зможуть розмитнити свої машини без застосування штрафних санкцій, але за умови сплати митних платежів і 8,5 тис грн до бюджету.

Йдеться про те, щоб на півроку взагалі позбавити "євробляхерів" від необхідності платити акциз - а це найбільша частина розмитнення, тому що він, нагадаємо, залежить від року випуску авто, а "євробляхи" - це в основному старі машини.

В обґрунтуванні законопроєкту наводиться розрахунок митного оформлення середньостатистичної легковика європейської реєстрації (автомобіль вартістю 2000 євро, двигун дизельний 2,5 л, 2003 р. випуску). Її власникові доведеться сплатити до бюджету податків на суму 785,5 євро. Це: мито (200 євро), ПДВ (398 євро), добровільна сплата коштів (8500 грн).

За оцінками авторів цієї ініціативи, при митному оформленні "євроблях", які перебувають на митній території України, до держбюджету додатково надійде 17 млрд 365 млн грн.

"Євробляхи", Знай.ua
"Євробляхи", Знай.ua

Фантоми на колесах

Україна повільно, третій рік поспіль, вирішує проблему "євроблях", тобто приватних автомобілів, що знаходяться в Україні з порушенням митних правил. Йдеться про одну з наймасовіших в країні схем обходу закону: щоб не розмитнювати ввезене авто, куплене зазвичай десь в Європі, їх покупці (або торговці уживаними машинами) користуються послугами спеціальних фірм. З їх допомогою вони переганяють автомобілі через кордон в режимі транзиту або тимчасового ввезення. А далі нерозмитнених машина просто "губиться" на українських дорогах.

За даними прес-служби агентства "Укравтопром", в червні нинішнього року в Україні були зареєстровані 29,2 тис. вживаних легкових автомобілів. У порівнянні з минулим червнем зростання реєстрацій старих легковиків склав 52%. Для порівняння: нових машин українці в червні зареєстрували 7,3 тис.

Всього ж за шість місяців нинішнього року українські номери отримали 139,4 тис. легкових автомобілів були в експлуатації. Реєстрації старих машин майже в чотири рази перевищили продажі нових.

Але далеко не всі реєструються машини приїхали в Україну прямо зараз (тим більше в карантин при закритих кордонах це було важко). Вельми значна частина реєстрацій - це легалізація автомобілів, власники яких ("євробляхери") вирішили скористатися можливістю легальної розмитнення. Але це не означає, що горезвісних "євроблях" в країні потроху стає менше.

Обов'язково підпишись на наш канал в Viber, щоб не пропустити найцікавіше

Нагадаємо, з-під носа Меркель в Україну слиняют мільйони "євроблях", коли чекати напливу дизельних ластівок.

Як повідомляв Знай.uа нові правила дорожнього руху в Україні: штрафи і порушення.

Знай.uа писав, в Україні очікують хвилю дешевих і цілих машин з США – прийдуть на зміну євробляхам?