Днями Голова Верховної Ради України Дмитро Разумков повідомив, що внесення змін до ухваленої постанови про місцеві вибори, які б передбачали їх проведення на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей, можуть поставити під сумнів всю виборчу кампанію. Але у порядку денному найближчого пленарного тижня воно не стоїть, тож і градус напруги поки спадає. Та, як виявилося, це не єдиний "камінь спотикання" у запропонованих законодавчих корегувань, які експерти відверто називають спробою змінити правил гри під час самої гри та ще і у розпал виборчої кампанії. Подробиці дізнавалися Знай.ua.

Дмитро Разумков - фото Знай.ua
Дмитро Разумков - фото Знай.ua

Неконтрольовані витрати та відсутність санкцій

Чимало нарікань викликає поданий на розгляд Верховної Ради законопроект № 4117 "Проект Закону про внесення змін до Виборчого кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо особливостей організації підготовки та проведення виборів у період дії карантину, установленого з метою запобігання поширенню на території України особливо небезпечних і небезпечних інфекційних захворювань, та вдосконалення окремих положень виборчого законодавства".

Перші місцеві вибори в ОТГ, ілюстративне фото з вільних джерел
Перші місцеві вибори в ОТГ, ілюстративне фото з вільних джерел

Популярні новини зараз
Якщо на гривню більше – субсидію не отримаєте. Який дохід повинен бути для пільги Що насправді роблять контролери з вашими лічильниками: чого боятися, а чого не варто Які електроприлади "тягнуть" найбільше - зараз це дуже важливо знати Оля Полякова дізналася, що вагітна після розлучення: як насправді з'явився Буряковський
Показати ще

Згідно з положенням документу, у разі висунення кандидатів на різних рівнях місцевих виборів передбачена можливість формування одного виборчого фонду обласної організації партії на всіх виборах. Саме це, на думку експертів, суттєво знизить прозорість використання коштів і не дасть можливість порахувати витрати партії на окремий вид виборів. Та, окрім цього, існує ще ціла низка недопрацьованих питань.

"Запропоновані зміни йдуть у розріз з рекомендаціями Венеціанської комісії щодо неприйнятності внесення змін до виборчого законодавства за рік до виборів – такого ще не було, щоб під час виборів фактично мінялась виборча система. А найгіршим є те, що саме 4117, що є "уламками" проваленого перед початком виборчого процесу № 3971, змінює пропорційну виборчу систему відкритих списків. Змінами до ст. 248 щодо правил голосування фактично пропонується запровадження принципу: "у разі неправильного голосування преференція віддається організації партії". У боротьбі з прогнозовано великою кількістю недійсних бюлетенів саме з підстав дезорієнтації у правильності заповнення бюлетеня законодавець нехтує основним принципом демократичних виборів: ніхто не має право трактувати вибір виборця на власний розсуд", – зазначає кандидат наук з державного управління, експерт Швейцарсько-українського проекту "Підтримка децентралізації в Україні" DESPRO Олена Бойко.

Без важливих уточнень залишилася і стаття 281, доповнена нормою: "У разі обрання одного з кандидатів у депутати депутатом до двох місцевих рад, такий кандидат у депутати особисто звертається до територіальної виборчої комісії з відповідних місцевих виборів для реєстрації його депутатом лише однієї місцевої ради". Непрописаними залишилися надважливі положення – що має робити ТВК у разі незвернення депутата, як саме відбувається заміщення після відмови кандидата від одного з мандатів та які санкції за недобросовісність та "двомандатність".

Відповідні зауваження щодо законопроекту № 4117 висловив і Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування.

Верховна Рада - фото Знай.ua
Верховна Рада - фото Знай.ua

"Створення одного виборчого фонду обласної організації політичної партії для фінансування виборчих кампаній на місцевих виборах, у разі висування кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови може ускладнити здійснення контролю за відповідними виборчими фондами", – йдеться в рішенні (протокол № 52) Комітету, прийнятому на засіданні 29 вересня.

Проте, питання затвердження законопроекту № 4117 і досі залишається відкритим – на останньому пленарному засіданні його лише було зареєстровано в порядку денному.

Неоднозначними, на думку експертів, є і прикінцеві положення законопроекту.

"У прикінцевих положеннях є ціла інструкція щодо порядку голосування в умовах карантину – це є важливим і нагальним, проте є одне "Але". В ч. 8 ст. 38 Кодексу йдеться про право присутності на засіданнях виборчої комісії, у тому числі при підрахунку голосів та встановленні результатів голосування, на ВД в день виборів чи в день повторного голосування у приміщенні, де проводиться голосування. І виникає питання: ЯК забезпечити безумовне право присутності ТАКОЇ кількості суб'єктів в умовах карантину?", – підкреслює експерт проекту "Підтримка децентралізації в Україні" DESPRO Олена Бойко.

Бюлетені залишаться без охорони?

Не менш проблемним є "Проект Закону про внесення зміни до статті 61 Виборчого кодексу України щодо уточнення строку охорони приміщень виборчих комісій" № 4070.

"Даний законопроект може спричинити відсутність охорони бюлетенів у приміщеннях ТВК. Тут йдеться про охорону приміщень виборчих комісій – без уточнення ТВК чи ДВК. Проектом 4070 пропонується змінити термін з 8 до 3 днів. А тепер дивимось строки передачі бюлетенів до ТВК – не пізніше 9 днів, на ДВК – за 3 дні. Тобто, якщо змінити термін з 8 на 3 дні – ТВК НЕ будуть під охороною після передачі їм бюлетенів. І бюлетені будуть без нагляду аж до передачі від ТВК до ДВК", – пояснює кандидат наук з державного управління Олена Бойко.

Місцеві вибори 2020, скрін - YouTube
Місцеві вибори 2020, скрін - YouTube

При цьому, прийняття Проекту закону № 4070 призведе і до "законодавчого конфлікту" у Виборчому Кодексі.

"У разі змін термінів "охорони приміщень виборчих комісій за 3 дні" вийде конфлікт правових норм ст. 61 242 Кодексу, бо до сейфів ТВК бюлетені попадають не за 3 дні, а за 9 днів і фактично обов'язок їх охороняти є у ст. 242, а термін чітко визначений у ст. 61. Варто наголосити, що у нормі ст. 242 НЕ ЙДЕТЬСЯ про приміщення дільниць, а саме приміщення комісій, де зберігаються бюлетені. Ці питання треба вирішувати", – наголошує експерт проекту "Підтримка децентралізації в Україні" DESPRO.

На необхідності внесення ґрунтовних виправлень в положення документу наголошують і в Головному науково-експертному управлінні. Про це йдеться у експертному висновку від 29 вересня, розміщеному на офіційному сайті Верховної Ради.

Але поки що даний законопроект також тільки-но увійшов до списку питань порядку денного.

Боротьба з конкурентами та вибори "по-одеськи"

Якщо попередні зміни тільки мають бути внесені, то дехто з кандидатів вже постраждав від певних положень Виборчого Кодексу.

Мова йде про Статтю 217, яка передбачає норму, відповідно до якої організація партії може висунути особу, яка є або членом цієї політичної партії, або безпартійним, але ніяк не є її членом іншої політичної партії.

"Саме ця норма перетворилася в ще одну технологію боротьби з небажаним конкурентом. Наприклад, Менська ТВК скасувала реєстрацію кандидата на міського голову Геннадія Примакова. Він раніше був членом Радикальної партії Ляшка, але потім пішов в "Рідний дім". Однак, представники Радикальної партії подали до ТВК докази його членства в РПЛ, що і запустило механізм скасування реєстрації. В Козятині міська ТВК відмовила нині діючому меру Пузирю в реєстрації від "Слуги народу" через те, що той є членом "Батьківщини"", – зазначає політолог, політтехнолог, керівник Центру політичної розвідки Олег Пастернак.

Геннадій Примаков - фото Менська ОТГ
Геннадій Примаков - фото Менська ОТГ

А ускладнює це питання ще й паперова тяганина.

"Проблема полягає в тому, що припинення членства в тій чи іншій партії впирається в хитромудрі статутні документи і дуже часто політики не надають цьому важливого значення. Деякі депутати встигли побувати в декількох партій за останній рік, написавши заяви в кожну з них, але не спромігшись грамотно припинити членство в попередніх. Часом просто подання однієї заяви в партійний орган недостатньо. Кожен колишній член партії повинен на руки отримати письмове підтвердження про припинення свого членства в тій чи іншій партії, але цим недолугі політики часто нехтують. Тепер же це стає перешкодою для балотування", – відзначає політтехнолог Олег Пастернак.

Як відзначив експерт, одним з найнестандартніших списків кандидатів цього року став перелік "Перлини у моря".

"Одеса підтверджує імідж столиці сміху: місцева комісія зареєструвала 2 Зеленських, одного з яких висунула "Циганська партія", 4 Філімонових і традиційно Дарта Вейдера. Всі ці персонажі не мають нічого спільного з реальними політиками, як ви розумієте. При цьому тервиборчком відмовив в реєстрації в кандидати в мери Богдану Трухановому. По-моєму, навіть студенту-політологу має все стати зрозуміло в питанні що є "вибори по-одеськи", – підкреслює керівник Центру політичної розвідки Олег Пастернак.

Одеса, фото: Знай.иа
Одеса, фото: Знай.иа

Тож про подальший розвиток подій читайте на порталі Знай.ua.